STATUT
§ 1
1/ Fundacja pod nazwą „Fundacja Integracji Społecznej – PROM” zwana dalej „Fundacją” ustanowiona
zastała przez Monikę Dróżdż, będącą Fundatorem-założycielem Fundacji.
2/ Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach
/tekst jednolity Dz. U. Z 1991 r. Nr 16 poz.203/ oraz innych obowiązujących przepisów.
3/ Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do rejestru fundacji.
4/ Fundacja używa prostokątnej pieczątki z nazwą fundacji i adresem siedziby.
§ 2
1/ Fundacja prowadzi działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, jak również poza granicami – z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa.
2/ W związku z prowadzoną działalnością Fundacja może nawiązywać kontakty międzynarodowe.
3/ Siedzibą Fundacji jest miasto Wrocław.
4/ Fundacja posiada prawo powoływania oddziałowi bądź filii w kraju i za granicą.
§ 3
Nadzór nad działalnością Fundacji sprawuje Minister Edukacji Narodowej.
§ 4
Celem Fundacji jest:
1/ Integracja oraz aktywizacja różnych środowisk społecznych.
2/ Pomoc dzieciom, osobom starszym, chorym oraz bezrobotnym.
3/ Pomoc w poszukiwaniu pracy.
4/ Kształtowanie postaw moralnych i społecznych.
5/ Kształtowanie nawyków społecznego współżycia.
6/ Rozwijanie motywacji i wdrażanie do samodzielnych działań na rzecz harmonijnego rozwoju społecznego i kulturalnego.
7/ Zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku, w poczuciu więzi z rodziną.
8/ Stworzenie warunków do stosowania zasad zdrowego stylu życia i nabywania nowych umiejętności oraz tworzenie wzorów dla innych w tym zakresie.
9) Przygotowywanie dzieci i dorosłych do roli organizatora i aktywnego uczestnika różnorodnych form aktywności społecznej i gospodarczej.
10) Uświadomienie własnej roli w ochronie środowiska.
11) Organizacja spotkań międzynarodowych, konferencji oraz wymian w celu propagowania idei Fundacji.
12) Umożliwienie udziału osób niezamożnych w kulturze, rekreacji i turystyce.
13) Udział osób niepełnosprawnych i chorych w kulturze, rekreacji i turystyce.
14) Integracja dzieci i młodzieży z osobami niepełnosprawnymi poprzez włączenie niepełnosprawnych w tok różnych zajęć dydaktycznych.
§ 5
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
1) Organizację świetlic środowiskowych, prowadzenie domów kultury oraz placówek oświatowych i szkół.
2) Udzielenie pomocy materialnej i niematerialnej organizacjom i ludziom zajmującym się działalnością
pro społeczną oraz charytatywną.
3) Umożliwienie osobom fizycznym i prawnym korzystania z bazy szkoleniowej
i rehabilitacyjnej należącej do Fundacji.
4) Inicjowanie, organizowanie, prowadzenie adaptacji i podnoszenie standardu pomieszczeń na cele Fundacji.
5) Dokonywanie zakupu sprzętu edukacyjnego dla celów szkoleniowych i kulturalnych.
6) Prowadzenie działalności wydawniczej, kulturalnej, sportowej i reklamowej.
7) Propagowanie i organizacja turystyki.
8) Organizowanie szkoleń, kursów, seminariów, spotkań itp.
9) Nawiązywanie współpracy z innymi organizacjami krajowymi i zagranicznymi o zbliżonej tematyce działania.
10) Poszukiwanie funduszy na działalność statutową, poszukiwanie sponsorów.
11) Prowadzenie działalności integrujących członków.
12) Inne działania sprzyjające rozwojowi statutowych celów organizacji.
13) Działalność gospodarczą.
§ 6
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczany w całości na realizację celów statutowych.
§ 7
Dla zapewnienia bytu Fundacji, w tym realizacji jej celów statutowych, Fundacja prowadzić będzie działalność gospodarczą w zakresie:
1/ Doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.
2/ Zarządzania i kierowania w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.
3/ Opieki wychowawczej i społecznej bez zakwaterowania.
4/ Opieki całkowitej dla dzieci i młodzieży.
5/ Opieki wychowawczej i społecznej z zakwaterowaniem.
6/ Prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie psychologii, socjologii i pedagogiki.
7/ Przetwarzania danych.
8/ Działalności związanej z informatyką.
9/ Działalności turystycznej, biura podróży, pośrednika turystyki.
10/ Organizatora konferencji, seminariów, szkoleń.
11/ Aktywizacji zawodowej.
12/ Organizatora imprez kulturalno-oświatowych.
§ 8
Dochodami Fundacji są:
1/ dochody ze zbiorek pieniężnych , loterii i innych imprez publicznych.
2/ dotacje, subwencje, darowizny, spadki i zapisy otrzymane zarówno z terenu Polski jak i zza zagranicy.
3/ działalność gospodarcza.
4/ inne wpływy.
§ 9
Dotacje, darowizny i zapisy mogą zostać przeznaczone na zaspokojenie wszystkich potrzeb Fundacji, jeżeli ich ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
§ 10
Majątkiem Fundacji zarządza jej Zarząd w porozumieniu z Radą Fundacji.
§ 11
Organami Fundacji są :
Rada Fundacji – zwana dalej „Radą”,
Zarząd Fundacji – zwany dalej ” Zarządem”.
§ 12
W skład Rady wchodzą wszyscy Fundatorzy-założyciele, tj. wymienione w § 1. pkt. 1 osoby fizyczne.
1/ Rada ma możliwość dołączenia do swego grona dodatkowych członków.
2/ Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i wiceprzewodniczącego.
3/ Rada zbiera się każdorazowo i niezwłocznie na wniosek każdego z jej
członków, a także na wniosek Zarządu lub Prezesa Zarządu.
4/ Wszyscy członkowie Rady winni być powiadomieni o terminie posiedzenia.
5/ W posiedzeniach Rady uczestniczy Prezes Zarządu.
6/ Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 jej członków.
W razie równości głosów decyduje głos wybieranego każdorazowo przewodniczącego posiedzenia.
§ 13
Rada Fundacji jest organem o uprawnieniach inicjatywnych, opiniodawczych i nadzorczych. Do jej kompetencji należy:
1/ powoływanie i odwoływanie Zarządu,
2/ zmiana statutu i struktury wewnętrznej organizacji Fundacji,
3/ podejmowanie uchwał o przekształceniu, połączeniu lub likwidacji Fundacji,
4/ udzielanie wiążących zaleceń Zarządowi,
5/ kontrola nad działalnością Zarządu,
6/ rozpatrywanie sprawozdań Zarządu sporządzonych na każdorazowe polecenie Rady,
7/ zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności Zarządu,
8/ przyznawanie wyróżnień honorowych osobom zasłużonym dla Fundacji,
9/ propagowanie idei Fundacji.
§ 14
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań kontrolnych jest uprawniona do:
1/ żądania od zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
2/ żądania od członków Zarządu złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień.
§ 15
Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w zarządzie lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
Członkowie Rady Fundacji nie mogą:
1/ pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z członkami Zarządu,
2/ być skazanymi prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
3/ otrzymywać z tytułu członkostwa w Radzie Fundacji zwrotu nieuzasadnionych kosztów lub
wynagrodzenie w wysokości wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2003 r. o
wynagrodzeniach osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.
§ 16
Zarząd Fundacji składa się z 2-3 osób powoływanych i odwoływanych przez Radę.
1/ Zarządem kieruje Prezes powoływany imiennie przez Radę.
2/ Prezes mianuje Wiceprezesa i ewentualnych Członków Zarządu.
3/ Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jego członków. W razie równości głosów decyduje głos Prezesa lub osoby upoważnionej przez niego do prowadzenia posiedzenia.
4/ Zarząd powołany jest na czas nieokreślony, z tym że Rada w uzasadnionych przypadkach może
odwołać Zarząd, poszczególnych jego członków lub Prezesa Zarządu.
§ 17
Zarząd reprezentuje Fundacje na zewnątrz i z zastrzeżeniem kompetencji Rady kieruje całością spraw Fundacji oraz podejmuje w tych sprawach decyzje. W szczególności prowadzi statutową działalność społeczną, zarządza majątkiem Fundacji /§ 12/, decyduje o formach, środkach i wysokości udzielanej pomocy społecznej. Ustala wielkość zatrudnienia, zasady wynagradzania oraz wielkość środków na płace i nagrody dla pracowników Fundacji zatrudnionych w działalności statutowej Fundacji.
§ 18
Członkowie Zarządu z tytułu pełnionych funkcji w Zarządzie nie są wynagradzani.
§ 19
Oświadczenie woli w imieniu Fundacji składa dwóch Członków Zarządu Fundacji łącznie.
§ 20
Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją.
§ 21
Decyzję o rozwiązaniu Fundacji podejmuje Zarząd w porozumieniu z Radą.
§ 22
Zakazuje się :
1/ udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osobom, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwanej dalej „osobami bliskim”
2/ przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
3/ wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób
bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie
bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji
4/ zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą
członkowie organizacji, członkowie jej organów lub bliscy członków Fundacji
§ 23
Majątek Fundacji pozostały po likwidacji przeznaczony na cele charytatywne.
§ 24
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji.
Statut został sporządzony 5 lutego 2004 roku, poprawki wprowadzono 21 lutego 2004 r.
Zmiana paragrafu 6 oraz uzupełnienie paragrafów 5 i 7 nastąpiła 3 kwietnia 2004 r.
Dnia 19 października 2004 roku dodano paragraf 6, 14, 15, 22.
Dnia 01 grudnia 2004 roku zmieniono paragraf 22, pkt 4.